Tjoflöjt!
Äntligen har vi fått igång ett bildspel på den första laddningen bilder från Sträcklöpet 2010 Ektorp-Visättra. Bilderna finns att avnjuta i högra spalten här på bloggen. Klicka på bildspelet för att få upp storleken. Vi har fler bilder att lägga ut och även två korta filmer från det första diket. Allt ska ut på bloggen så fort vi bara hinner.
Hör gärna av er till stracklopet@gmail.com om ni har frågor.
Vänliga hälsningar
Peter & Mauritz
Välkommen till STRÄCKLÖPET
Sträcklöpet är ett lopp för dig som söker en naturlig utmaning. Sträckan ligger på runt 10km varje år och banan går alltid efter ett rakt streck. Enda regeln är att man måste kunna ta sig fram utan extra hjälpmedel utöver sina skor. Under loppet kommer du ställas inför tuffa naturliga hinder som kärr, stockar, branta stigningar, små stup osv. allt som naturen har att bjuda på. Korsar strecket ett kärr så korsar även du kärret. Det här är en helkul utmaning för alla som vill känna att man presterat något utöver det vanliga. Någon sammanfattade loppet med orden "-som ett dåligt vägval vid orientering"
fredag 4 juni 2010
fredag 28 maj 2010
Bilder och nästa steg?
Många har hört av sig och undrat om det finns några bilder från loppet och det gör det i allra högsta grad kan vi lugna er med. Vi har bara haft svårt att finna tid för att få ordning på det hela. Snart ska ni i alla fall kunna avnjuta både film och foto från loppet här på bloggen. Vi kommer skicka ut mail till samtliga som deltagit i loppet när det är klart.
Nästa steg är något vi löpare är bekanta med hö hö och nu är det även dags för nästa steg för föreningen Sträcklöpet. Med det här meddelandet vill vi göra uppmärksammat att vi kommer försöka hitta på mindre tävlingar, gemensamma träningar på roliga ställen och kanske en och annan grillad korv. Man kan aldrig veta!? Håll ögon och öron öppna så kommer det dyka upp mer information.
Ha det bäst kära vänner!
Peter & Mauritz
måndag 17 maj 2010
Kvaltävling 3 XTreme Running i Ursvik
Imorgon går tredje kvaltävlingen i Ursvik.
Jag tror att Peter tänker ränna, själv ska jag försöka få min näsa att sluta rinna =). Blev duktigt snuvig på lördagkvällen och får ta det lite piano denna vecka.
För er som tänker springa Lidingöloppet är loppet ett Seedningslopp annars är det en skön bana att uppleva, 15km stig/spårlöpning. Fina backar till ett lågt pris 50kr.
Angående STRÄCKLÖPET banan
Peter vill slipa sin tid på banan, så det blir väl till att vi kör en repa innan vi plockar ner snitslarna... Alltså hänger de kvar någon vecka till eftersom jag ska bli kry, vi ska springa, vi ska plocka ner de 1,5km snitslar vi trasslat in i buskaget. Så det är bara att åka ut och pressa om ni är sugna, än är sträckan kvar. Jag måste ju medge att man är sugen på att se vad man går för, se hur snabbt man kan köra banan utan att knyta snitslar samtidigt som sist.
Jag tror att Peter tänker ränna, själv ska jag försöka få min näsa att sluta rinna =). Blev duktigt snuvig på lördagkvällen och får ta det lite piano denna vecka.
För er som tänker springa Lidingöloppet är loppet ett Seedningslopp annars är det en skön bana att uppleva, 15km stig/spårlöpning. Fina backar till ett lågt pris 50kr.
Angående STRÄCKLÖPET banan
Peter vill slipa sin tid på banan, så det blir väl till att vi kör en repa innan vi plockar ner snitslarna... Alltså hänger de kvar någon vecka till eftersom jag ska bli kry, vi ska springa, vi ska plocka ner de 1,5km snitslar vi trasslat in i buskaget. Så det är bara att åka ut och pressa om ni är sugna, än är sträckan kvar. Jag måste ju medge att man är sugen på att se vad man går för, se hur snabbt man kan köra banan utan att knyta snitslar samtidigt som sist.
Etiketter:
terränglöpning,
trail,
ursvik,
visättra,
xtreme
söndag 16 maj 2010
Resultat 2010
Tack allihopa för en härlig dag!
Nu finns resultaten från den oerhört lyckade upplagan av Sträcklöpet 2010 att ladda hem här i den högra spalten. Vi är djupt imponerade av de tider som presterades. Så pass att jag måste ut en omgång till för att slipa min (Peters alltså) egen tid. =)
Vi vill också tacka alla funktionärer som hjälpte oss att genomföra loppet. Här kommer klyschan: utan er hade det aldrig blivit så bra som det blev. Nordic Military Training tog hand om vår vattenstation på ett superbra sätt - tack! Jenny, Sarah och Moa skötte tältet. Gud, tack för att du klämde fram det fina vädret trots den sen länge planerade regnperioden. Christian och Peter för det fina jobbet vid fotodiket. Christoffer för sina oumbärliga insatser som läkare och allt-i-allo.
Vi är tacksamma för alla kommentarer om loppet och arrangemanget. Vi har som mål att bli det bästa och tyngsta loppet på marknaden. För att bli det behöver vi er hjälp med tankar, tips och klagomål. Antingen postar ni ert bidrag i kommentarsfältet nedan på den här sidan eller skicka ett mail till stracklopet@gmail.com.
Tusen tack och på återseende!
Peter Mogård & Mauritz Roupé
Nu finns resultaten från den oerhört lyckade upplagan av Sträcklöpet 2010 att ladda hem här i den högra spalten. Vi är djupt imponerade av de tider som presterades. Så pass att jag måste ut en omgång till för att slipa min (Peters alltså) egen tid. =)
Vi vill också tacka alla funktionärer som hjälpte oss att genomföra loppet. Här kommer klyschan: utan er hade det aldrig blivit så bra som det blev. Nordic Military Training tog hand om vår vattenstation på ett superbra sätt - tack! Jenny, Sarah och Moa skötte tältet. Gud, tack för att du klämde fram det fina vädret trots den sen länge planerade regnperioden. Christian och Peter för det fina jobbet vid fotodiket. Christoffer för sina oumbärliga insatser som läkare och allt-i-allo.
Vi är tacksamma för alla kommentarer om loppet och arrangemanget. Vi har som mål att bli det bästa och tyngsta loppet på marknaden. För att bli det behöver vi er hjälp med tankar, tips och klagomål. Antingen postar ni ert bidrag i kommentarsfältet nedan på den här sidan eller skicka ett mail till stracklopet@gmail.com.
Tusen tack och på återseende!
Peter Mogård & Mauritz Roupé
måndag 19 april 2010
STRÄCKLÖPET 2010, viktig info!
Hejsan alla löpare!
Först vill vi tacka för det stora intresset ni visat. Det känns verkligen jättekul!
Med det här meddelandet vill vi påminna om att det här är sista veckan man kan anmäla sig/betala avgiften till årets Sträcklöpet. Betalning bör ske senast på fredag den 23:e för att vi ska hinna beställa vita fina rena tröjor att smutsa ned till loppet.
Har du inte anmält dig än, men vill ha en startplats går det bra att skicka en förfrågan till stracklopet@gmail.com i skrivande stund finns det platser kvar! Vi kollar mailen oavbrutet och ni kommer få svar om det finns platser lediga omgående. När ni fått meddelande om att ni har en plats är det bara att följa anvisningarna för betalning i Tävlings PM'et.
Hör gärna av er om ni har frågor eller stött på problem.
Vänliga hälsningar Peter & Mauritz
PS. Om ni har anmält er men upptäckt att ni fått förhinder att ställa upp, var snäll och meddela oss om det.
PS2. Ni som redan har betalat kan bortse från det här meddelandet.
Först vill vi tacka för det stora intresset ni visat. Det känns verkligen jättekul!
Med det här meddelandet vill vi påminna om att det här är sista veckan man kan anmäla sig/betala avgiften till årets Sträcklöpet. Betalning bör ske senast på fredag den 23:e för att vi ska hinna beställa vita fina rena tröjor att smutsa ned till loppet.
Har du inte anmält dig än, men vill ha en startplats går det bra att skicka en förfrågan till stracklopet@gmail.com i skrivande stund finns det platser kvar! Vi kollar mailen oavbrutet och ni kommer få svar om det finns platser lediga omgående. När ni fått meddelande om att ni har en plats är det bara att följa anvisningarna för betalning i Tävlings PM'et.
Hör gärna av er om ni har frågor eller stött på problem.
Vänliga hälsningar Peter & Mauritz
PS. Om ni har anmält er men upptäckt att ni fått förhinder att ställa upp, var snäll och meddela oss om det.
PS2. Ni som redan har betalat kan bortse från det här meddelandet.
fredag 16 april 2010
Missa inte XTreme Running i Ursvik
Onsdag den 21/4 går första startskottet på Xtreme Running i Ursvik, sedan förljer sju kvallopp inför finalen i höst. Det är en 15km krävande terrängbana bla flera tuffa backar, men utan snår och knädjupa vattenhål.
Kolla in Inbjudan http://www.sik.org/idrottonline/xtreme/Xtreme_2010-inbjudan2.pdf
För er som betalat anmälningsavgiften: Uppge STRÄCKLÖPET som klubb/förening när ni betalar för deltagandet som kostar 50kr/kvaltävling.
Ut på banan och testa formen inför den 15 Maj.
//Mauritz
Kolla in Inbjudan http://www.sik.org/idrottonline/xtreme/Xtreme_2010-inbjudan2.pdf
För er som betalat anmälningsavgiften: Uppge STRÄCKLÖPET som klubb/förening när ni betalar för deltagandet som kostar 50kr/kvaltävling.
Ut på banan och testa formen inför den 15 Maj.
//Mauritz
onsdag 24 mars 2010
Sträcklöpet 2010 Inbjudan
Äntligen är det dags att släppa startplatserna till 2010 års upplaga av Sträcklöpet.
Klicka på länken nedan för vidare instruktioner.
Varmt välkomna!
http://www.storost.se/inbjudan/Stracklopet_2010_inbjudan.pdf
Klicka på länken nedan för vidare instruktioner.
Varmt välkomna!
http://www.storost.se/inbjudan/Stracklopet_2010_inbjudan.pdf
söndag 28 februari 2010
Bitarna faller på plats
Vi vill tacka alla markägare som givit oss tillstånd att genomföra loppet på deras mark.
-Check!
Vi har spikat startdatum till den 15 maj.
-Check!
Föreningen Sträcklöpet är registrerad och levande.
-Check!
Inom kort kommer vi att skicka ut den mycket efterfrågade inbjudan och ni som är intresserade av att deltaga skall skicka ett mail till stracklopet@gmail.com och anmäla sitt intresse. På det viset får ni inbjudan lite tidigare än dem som inte finns med i listan. Antalet startplåtar är begränsat till 100st vilket gör det hela ännu mer spännande.
Hör gärna av er om ni har frågor. Antingen här i kommentarsfältet eller till ovan nämnda mail-adress.
Varmt välkommna till Sträcklöpet
Peter & Mauritz
-Check!
Vi har spikat startdatum till den 15 maj.
-Check!
Föreningen Sträcklöpet är registrerad och levande.
-Check!
Inom kort kommer vi att skicka ut den mycket efterfrågade inbjudan och ni som är intresserade av att deltaga skall skicka ett mail till stracklopet@gmail.com och anmäla sitt intresse. På det viset får ni inbjudan lite tidigare än dem som inte finns med i listan. Antalet startplåtar är begränsat till 100st vilket gör det hela ännu mer spännande.
Hör gärna av er om ni har frågor. Antingen här i kommentarsfältet eller till ovan nämnda mail-adress.
Varmt välkommna till Sträcklöpet
Peter & Mauritz
torsdag 11 februari 2010
Förberedelse är allt
Hej allesammans!
Här kommer första informationen om 2010 års upplaga av Sträcklöpet.
Först och främst vill jag säga tack till alla som anmält sitt intresse redan nu till adressen stracklopet@gmail.com. Ni som skickat mail hamnar automatiskt i vår mailinglista som kommer användas när inbjudan skickas ut. Är ni osäkra på om ni finns med i listan föreslår jag att ni skickar ett mail på en gång. Inom kort kommer närmare instruktioner om hur man anmäler sig. Jag kan avslöja att det också kommer bli ett hett moment.
Egentligen finns inte så mycket mer att säga än då alldeles för många faktorer är osäkra. Vad jag däremot kan försäkra är att vi jobbar intensivt med att t.ex. få igenom alla tillstånd som krävs av markägarna. Utöver det håller vi på att skapa föreningen Sträcklöpet som kommer fungera som klubb och medlemskap för alla som deltar men också för dem som vill representera Sträcklöpet i andra evenemang.
Planerat datum för loppet är den 15 maj.
Vi hörs snart!
Peter & Mauritz
lördag 14 november 2009
Tömilen
Ställde upp i den fina lilla tävlingen Tömilen idag. Precis som namnet avslöjar lubbar man en mil i tö? Töar det inte på våren? Och dessutom fanns det inte en flinga på plats. Nåväl det var en klart tyngre bana än väntat och jag gick som vanligt ut alldeles för hårt. Har kommit på två saker jag ofta gör; jag underskattar banan och överskattar mig själv. Klar fjasko-kombo. Sen gör jag ju en tredje miss också och det är att jag aldrig lär mig.
Jag åker till tävlingen och tänker att med tanke på sista tidens löpträning och tider som legat klart över 50 min milen så borde jag ta det lugnt och vara nöjd med kanske 55 min på en ny "jobbig" bana. Den tanken känns nykter och jag är helt inställd på att hålla igen i starten. Ett moget och smart beslut. Jag vandrar iväg till starten och känner mig lite rutinerad som har koll på min form och vilket tempo jag ska hålla. Uppvärmningen går oväntat bra. Benen känns studsiga och fruktansvärt beredda.
En liten tanke börjar ta form i bakhuvet som tjatar om att det här kanske kan gå skitbra. Jag kanske kan springa under 45 min idag så som mina ben känns. Fyfan vad soft det skulle vara!!!! Jag ser mig själv kötta uppför backar och skita i vattenstationerna och till sist borra mig genom spurten in på en fantastiskt bra tid. ...En tid som ligger fullständigt utom räckhåll...
Startskottet går och jag ballar ur och hakar på helt fel gäng med löpare. Maxar ur pulsen efter 2 km och får slita som en liten skepparpojke resten loppet. Trillade in på 50:40 och är ändå helt nöjd med den tiden. Men det som främst snurrar runt i huvet är hur jag återigen kunde släppa min plan som var så fin.
Kul lopp.
Spring!
måndag 2 november 2009
Rekning av 2010 års upplaga av Sträcklöpet
Bilden ovan visar ett riktigt fynd vi gjorde och som folk helt säkert kommer att minnas när milen är avverkad. Fantastiskt hög kvalitet!
// Peter
söndag 7 juni 2009
Bildbevis
Det har börjat trilla in en del bilder från loppet. Vi kommer att avvakta med publiceringen av dessa tills vi har lagt vantarna på alla bilder. Vi hoppas att ni kan hålla er till tåls ett par dagar (?) till.
Med detta sagt kan man direkt dra en parallell till er som har bilderna =) hmm
Tips, Ursvik extreme nu på onsdag den 10 juni. 15km på stigar, löpspår och diverse gräs. Ingen match för oss Sträcklöpare men roligt ändå. Kör med oss i team Sträcklöpet! Hör av er på mailen så sammanstrålar vi till start.
PS glöm inte tischan ;)
tisdag 2 juni 2009
Sträcklöpet 2009
Först vill vi tacka alla som deltog i första upplagan av Sträcklöpet. Vi vill även tacka alla som hjälpte oss under loppet med diverse funktioner som vattenstationen och tidtagningen. Två tunga poster att sköta som sköttes på ett fläckfritt sätt. Ett stort tack även till er som ställde upp och fotograferade. Tusen tack!
Nu vill vi gärna höra kommentarer och synpunkter från er som deltog för att kunna göra nästa lopp ännu bättre!
Bloggen är till för er att diskutera och hjälpa oss inför nästa år.
Snart kommer bilder från loppet att finnas här på sidan och även information om Sträcklöpet 2010.
Har ni frågor kan ni e-maila oss på: stracklopet@gmail.com
Peter Mogård & Mauritz Roupé
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)