Välkommen till STRÄCKLÖPET

Sträcklöpet är ett lopp för dig som söker en naturlig utmaning. Sträckan ligger på runt 10km varje år och banan går alltid efter ett rakt streck. Enda regeln är att man måste kunna ta sig fram utan extra hjälpmedel utöver sina skor. Under loppet kommer du ställas inför tuffa naturliga hinder som kärr, stockar, branta stigningar, små stup osv. allt som naturen har att bjuda på. Korsar strecket ett kärr så korsar även du kärret. Det här är en helkul utmaning för alla som vill känna att man presterat något utöver det vanliga. Någon sammanfattade loppet med orden "-som ett dåligt vägval vid orientering"

måndag 19 april 2010

STRÄCKLÖPET 2010, viktig info!

Hejsan alla löpare!

Först vill vi tacka för det stora intresset ni visat. Det känns verkligen jättekul!

Med det här meddelandet vill vi påminna om att det här är sista veckan man kan anmäla sig/betala avgiften till årets Sträcklöpet. Betalning bör ske senast på fredag den 23:e för att vi ska hinna beställa vita fina rena tröjor att smutsa ned till loppet.
Har du inte anmält dig än, men vill ha en startplats går det bra att skicka en förfrågan till stracklopet@gmail.com i skrivande stund finns det platser kvar! Vi kollar mailen oavbrutet och ni kommer få svar om det finns platser lediga omgående. När ni fått meddelande om att ni har en plats är det bara att följa anvisningarna för betalning i Tävlings PM'et.

Hör gärna av er om ni har frågor eller stött på problem.

Vänliga hälsningar Peter & Mauritz

PS. Om ni har anmält er men upptäckt att ni fått förhinder att ställa upp, var snäll och meddela oss om det.
PS2. Ni som redan har betalat kan bortse från det här meddelandet.

fredag 16 april 2010

Missa inte XTreme Running i Ursvik

Onsdag den 21/4 går första startskottet på Xtreme Running i Ursvik, sedan förljer sju kvallopp inför finalen i höst. Det är en 15km krävande terrängbana bla flera tuffa backar, men utan snår och knädjupa vattenhål.

Kolla in Inbjudan http://www.sik.org/idrottonline/xtreme/Xtreme_2010-inbjudan2.pdf

För er som betalat anmälningsavgiften: Uppge STRÄCKLÖPET som klubb/förening när ni betalar för deltagandet som kostar 50kr/kvaltävling.

Ut på banan och testa formen inför den 15 Maj.

//Mauritz

onsdag 24 mars 2010

Sträcklöpet 2010 Inbjudan

Äntligen är det dags att släppa startplatserna till 2010 års upplaga av Sträcklöpet.
Klicka på länken nedan för vidare instruktioner.

Varmt välkomna!

http://www.storost.se/inbjudan/Stracklopet_2010_inbjudan.pdf

söndag 28 februari 2010

Bitarna faller på plats

Vi vill tacka alla markägare som givit oss tillstånd att genomföra loppet på deras mark.
-Check!

Vi har spikat startdatum till den 15 maj.
-Check!

Föreningen Sträcklöpet är registrerad och levande.
-Check!

Inom kort kommer vi att skicka ut den mycket efterfrågade inbjudan och ni som är intresserade av att deltaga skall skicka ett mail till stracklopet@gmail.com och anmäla sitt intresse. På det viset får ni inbjudan lite tidigare än dem som inte finns med i listan. Antalet startplåtar är begränsat till 100st vilket gör det hela ännu mer spännande.

Hör gärna av er om ni har frågor. Antingen här i kommentarsfältet eller till ovan nämnda mail-adress.


Varmt välkommna till Sträcklöpet

Peter & Mauritz

torsdag 11 februari 2010

Förberedelse är allt

Hej allesammans!

Här kommer första informationen om 2010 års upplaga av Sträcklöpet.

Först och främst vill jag säga tack till alla som anmält sitt intresse redan nu till adressen stracklopet@gmail.com. Ni som skickat mail hamnar automatiskt i vår mailinglista som kommer användas när inbjudan skickas ut. Är ni osäkra på om ni finns med i listan föreslår jag att ni skickar ett mail på en gång. Inom kort kommer närmare instruktioner om hur man anmäler sig. Jag kan avslöja att det också kommer bli ett hett moment.

Egentligen finns inte så mycket mer att säga än då alldeles för många faktorer är osäkra. Vad jag däremot kan försäkra är att vi jobbar intensivt med att t.ex. få igenom alla tillstånd som krävs av markägarna. Utöver det håller vi på att skapa föreningen Sträcklöpet som kommer fungera som klubb och medlemskap för alla som deltar men också för dem som vill representera Sträcklöpet i andra evenemang.

Planerat datum för loppet är den 15 maj.


Vi hörs snart!

Peter & Mauritz


lördag 14 november 2009

Tömilen

Ställde upp i den fina lilla tävlingen Tömilen idag. Precis som namnet avslöjar lubbar man en mil i tö? Töar det inte på våren? Och dessutom fanns det inte en flinga på plats. Nåväl det var en klart tyngre bana än väntat och jag gick som vanligt ut alldeles för hårt. Har kommit på två saker jag ofta gör; jag underskattar banan och överskattar mig själv. Klar fjasko-kombo. Sen gör jag ju en tredje miss också och det är att jag aldrig lär mig.
Jag åker till tävlingen och tänker att med tanke på sista tidens löpträning och tider som legat klart över 50 min milen så borde jag ta det lugnt och vara nöjd med kanske 55 min på en ny "jobbig" bana. Den tanken känns nykter och jag är helt inställd på att hålla igen i starten. Ett moget och smart beslut. Jag vandrar iväg till starten och känner mig lite rutinerad som har koll på min form och vilket tempo jag ska hålla. Uppvärmningen går oväntat bra. Benen känns studsiga och fruktansvärt beredda.
En liten tanke börjar ta form i bakhuvet som tjatar om att det här kanske kan gå skitbra. Jag kanske kan springa under 45 min idag så som mina ben känns. Fyfan vad soft det skulle vara!!!! Jag ser mig själv kötta uppför backar och skita i vattenstationerna och till sist borra mig genom spurten in på en fantastiskt bra tid. ...En tid som ligger fullständigt utom räckhåll...
Startskottet går och jag ballar ur och hakar på helt fel gäng med löpare. Maxar ur pulsen efter 2 km och får slita som en liten skepparpojke resten loppet. Trillade in på 50:40 och är ändå helt nöjd med den tiden. Men det som främst snurrar runt i huvet är hur jag återigen kunde släppa min plan som var så fin.

Kul lopp.

Spring!

måndag 2 november 2009

Rekning av 2010 års upplaga av Sträcklöpet

Under söndagen 1 november utfördes en liten rekning av 2010 års bana av sträcklöpet. Detta var den andra vandringen vi gjorde med karta och kompass. Denna gång en 3km lång bit av banan. Nu har 3km betats av från två håll, från mål och från start. Nästa steg är att springa hela sträckningen i ett svep. Först när det är gjort kan vi avgöra om banan är bra nog för att tituleras som Sträcklöpet 2010.
Bilden ovan visar ett riktigt fynd vi gjorde och som folk helt säkert kommer att minnas när milen är avverkad. Fantastiskt hög kvalitet!

// Peter

söndag 7 juni 2009

Bildbevis

Det har börjat trilla in en del bilder från loppet. Vi kommer att avvakta med publiceringen av dessa tills vi har lagt vantarna på alla bilder. Vi hoppas att ni kan hålla er till tåls ett par dagar (?) till.

Med detta sagt kan man direkt dra en parallell till er som har bilderna =) hmm

Tips, Ursvik extreme nu på onsdag den 10 juni. 15km på stigar, löpspår och diverse gräs. Ingen match för oss Sträcklöpare men roligt ändå. Kör med oss i team Sträcklöpet! Hör av er på mailen så sammanstrålar vi till start.
Öppen start 17.00 till 18.30; 50 kr startavgift.

PS glöm inte tischan ;)

tisdag 2 juni 2009

Sträcklöpet 2009

Först vill vi tacka alla som deltog i första upplagan av Sträcklöpet. Vi vill även tacka alla som hjälpte oss under loppet med diverse funktioner som vattenstationen och tidtagningen. Två tunga poster att sköta som sköttes på ett fläckfritt sätt. Ett stort tack även till er som ställde upp och fotograferade. Tusen tack!


Nu vill vi gärna höra kommentarer och synpunkter från er som deltog för att kunna göra nästa lopp ännu bättre!

Bloggen är till för er att diskutera och hjälpa oss inför nästa år.

Snart kommer bilder från loppet att finnas här på sidan och även information om Sträcklöpet 2010.

Har ni frågor kan ni e-maila oss på: stracklopet@gmail.com

Peter Mogård & Mauritz Roupé