Vi vill tacka alla markägare som givit oss tillstånd att genomföra loppet på deras mark.
-Check!
Vi har spikat startdatum till den 15 maj.
-Check!
Föreningen Sträcklöpet är registrerad och levande.
-Check!
Inom kort kommer vi att skicka ut den mycket efterfrågade inbjudan och ni som är intresserade av att deltaga skall skicka ett mail till stracklopet@gmail.com och anmäla sitt intresse. På det viset får ni inbjudan lite tidigare än dem som inte finns med i listan. Antalet startplåtar är begränsat till 100st vilket gör det hela ännu mer spännande.
Hör gärna av er om ni har frågor. Antingen här i kommentarsfältet eller till ovan nämnda mail-adress.
Varmt välkommna till Sträcklöpet
Peter & Mauritz
Välkommen till STRÄCKLÖPET
Sträcklöpet är ett lopp för dig som söker en naturlig utmaning. Sträckan ligger på runt 10km varje år och banan går alltid efter ett rakt streck. Enda regeln är att man måste kunna ta sig fram utan extra hjälpmedel utöver sina skor. Under loppet kommer du ställas inför tuffa naturliga hinder som kärr, stockar, branta stigningar, små stup osv. allt som naturen har att bjuda på. Korsar strecket ett kärr så korsar även du kärret. Det här är en helkul utmaning för alla som vill känna att man presterat något utöver det vanliga. Någon sammanfattade loppet med orden "-som ett dåligt vägval vid orientering"
söndag 28 februari 2010
torsdag 11 februari 2010
Förberedelse är allt
Hej allesammans!
Här kommer första informationen om 2010 års upplaga av Sträcklöpet.
Först och främst vill jag säga tack till alla som anmält sitt intresse redan nu till adressen stracklopet@gmail.com. Ni som skickat mail hamnar automatiskt i vår mailinglista som kommer användas när inbjudan skickas ut. Är ni osäkra på om ni finns med i listan föreslår jag att ni skickar ett mail på en gång. Inom kort kommer närmare instruktioner om hur man anmäler sig. Jag kan avslöja att det också kommer bli ett hett moment.
Egentligen finns inte så mycket mer att säga än då alldeles för många faktorer är osäkra. Vad jag däremot kan försäkra är att vi jobbar intensivt med att t.ex. få igenom alla tillstånd som krävs av markägarna. Utöver det håller vi på att skapa föreningen Sträcklöpet som kommer fungera som klubb och medlemskap för alla som deltar men också för dem som vill representera Sträcklöpet i andra evenemang.
Planerat datum för loppet är den 15 maj.
Vi hörs snart!
Peter & Mauritz
lördag 14 november 2009
Tömilen
Ställde upp i den fina lilla tävlingen Tömilen idag. Precis som namnet avslöjar lubbar man en mil i tö? Töar det inte på våren? Och dessutom fanns det inte en flinga på plats. Nåväl det var en klart tyngre bana än väntat och jag gick som vanligt ut alldeles för hårt. Har kommit på två saker jag ofta gör; jag underskattar banan och överskattar mig själv. Klar fjasko-kombo. Sen gör jag ju en tredje miss också och det är att jag aldrig lär mig.
Jag åker till tävlingen och tänker att med tanke på sista tidens löpträning och tider som legat klart över 50 min milen så borde jag ta det lugnt och vara nöjd med kanske 55 min på en ny "jobbig" bana. Den tanken känns nykter och jag är helt inställd på att hålla igen i starten. Ett moget och smart beslut. Jag vandrar iväg till starten och känner mig lite rutinerad som har koll på min form och vilket tempo jag ska hålla. Uppvärmningen går oväntat bra. Benen känns studsiga och fruktansvärt beredda.
En liten tanke börjar ta form i bakhuvet som tjatar om att det här kanske kan gå skitbra. Jag kanske kan springa under 45 min idag så som mina ben känns. Fyfan vad soft det skulle vara!!!! Jag ser mig själv kötta uppför backar och skita i vattenstationerna och till sist borra mig genom spurten in på en fantastiskt bra tid. ...En tid som ligger fullständigt utom räckhåll...
Startskottet går och jag ballar ur och hakar på helt fel gäng med löpare. Maxar ur pulsen efter 2 km och får slita som en liten skepparpojke resten loppet. Trillade in på 50:40 och är ändå helt nöjd med den tiden. Men det som främst snurrar runt i huvet är hur jag återigen kunde släppa min plan som var så fin.
Kul lopp.
Spring!
måndag 2 november 2009
Rekning av 2010 års upplaga av Sträcklöpet
Bilden ovan visar ett riktigt fynd vi gjorde och som folk helt säkert kommer att minnas när milen är avverkad. Fantastiskt hög kvalitet!
// Peter
söndag 7 juni 2009
Bildbevis
Det har börjat trilla in en del bilder från loppet. Vi kommer att avvakta med publiceringen av dessa tills vi har lagt vantarna på alla bilder. Vi hoppas att ni kan hålla er till tåls ett par dagar (?) till.
Med detta sagt kan man direkt dra en parallell till er som har bilderna =) hmm
Tips, Ursvik extreme nu på onsdag den 10 juni. 15km på stigar, löpspår och diverse gräs. Ingen match för oss Sträcklöpare men roligt ändå. Kör med oss i team Sträcklöpet! Hör av er på mailen så sammanstrålar vi till start.
PS glöm inte tischan ;)
tisdag 2 juni 2009
Sträcklöpet 2009
Först vill vi tacka alla som deltog i första upplagan av Sträcklöpet. Vi vill även tacka alla som hjälpte oss under loppet med diverse funktioner som vattenstationen och tidtagningen. Två tunga poster att sköta som sköttes på ett fläckfritt sätt. Ett stort tack även till er som ställde upp och fotograferade. Tusen tack!
Nu vill vi gärna höra kommentarer och synpunkter från er som deltog för att kunna göra nästa lopp ännu bättre!
Bloggen är till för er att diskutera och hjälpa oss inför nästa år.
Snart kommer bilder från loppet att finnas här på sidan och även information om Sträcklöpet 2010.
Har ni frågor kan ni e-maila oss på: stracklopet@gmail.com
Peter Mogård & Mauritz Roupé
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)